søndag den 12. januar 2014

Tæppet

Mit primulatæppe, 
designet af Arne og Carlos, 
er blevet færdig for flere måneder siden.
Jeg er vild med det!
Tænk at det kunne lade sig gøre ...
Som det kan ses - -- et billede af hjørnet. 
I bogen er der fejl i opskriften af netop hjørnet, 
og når jeg har billede-googlet tæppet kan jeg se, 
at folk har gjort det på mange forskellige måder.

Jeg har en fornemmelse af, 
at jeg har haft besøg af tæppehæklere her på siden. 
Billedet herover er til inspiration til dem!

Tæppet blev færdigt, 
men min interesse for hæklede tæpper er ikke aftagende, tvært imod!
På Pinterest har jeg samlet billeder af hæklede tæpper. 
Jeg har slet ikke kunnet styre mig. 
Se med her: 








12 kommentarer:

  1. Hej hvor er det super flot. hvor finder man opskrift på dette smukke tæppe ? håber du kan hjælpe mig.
    mvh marlene

    SvarSlet
  2. Hej Marlene
    Tak!
    Jeg er simpelthen blevet så glad for tæppet, jeg synes jo også at det er flot :-)
    Opskriften er fundet i bogen "Håndarbejde i haven" af Arne og Carlos. Tæppet hedder "primulatæpppe". Der har dog sneget sig en fejl ind i opskriften, dvs. de har glemt at give en præcis beskrivelse af hvordan enderne af tæppet hækles. Hvis du har hæklet før, så vil jeg dog tro, at du godt kan finde en løsning (Kig eventuelt på billedet af hjørnet herover). Hvis du giver dig i kast med det - og hvis du har spørgsmål, så skriver du bare til mig, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at hjælpe :-).
    Bedste hilsner
    Bente

    SvarSlet
  3. Kære Bente.
    Hvor ER det altså bare smukt det tæppe. Jeg har selv bogen og er netop gået i gang med præcis det samme tæppe. Men jeg er glad for, at du skriver, at der er fejl i opskriften, for der er noget jeg ikke forstår: Fx står der, at på alle de nederste blomster hækles 4. omgang først, når blomsterne skal hækles sammen...? Hvad betyder "de nederste blomster"? Jeg har hæklet en 7-8 blomster og indtil videre synes jeg faktisk, det er lettest at hækle dem sammen med det samme. Fik du udviklet en smart metode i sammenhæklingen? Hvad gjorde du? Hvad vil du anbefale? :)
    De bedste hilsener
    Camilla List

    SvarSlet
  4. Kære Camilla
    Tusind tak for din hilsen!
    Den allerførste blomst hækles helt færdig, dvs. 1., 2., 3. og 4. omgang. På ALLE de andre blomster, da bruger man 4. omgang til at sammenhækle, Det lyder også som om, at det er det du gør! Jeg tror at ordet "nederste" skulle have været "øvrige", så ville det give mening.
    Min metode var, (ligesom din :-)), at hækle blomsterne sammen med det samme. Det gav jo også et overblik over farverne, som jeg var rigtig glad for.
    Jeg brugte 23 forskellige farver i alt, og jeg havde et system med to kurve. Jeg tog tre farver fra den første kurv, hæklede en blomst og lagde så de tre garnnøgler ned i kurv nr. 2. Så tog jeg tre nye farver fra kurv nr. 1 - osv.
    Når kurv nr. 1 var tom, ja, så begyndte jeg med nøglerne fra kurv nr. 2. På den måde sikrede jeg mig, at alle farverne blev brugt stort set lige meget, og det synes jeg, har gjort tæppet tilpas broget.
    Camilla, jeg håber at du kan bruge mit svar, ellers så skriver du bare igen!
    Bedste hilsner
    Bente

    SvarSlet
  5. Hej Bente!
    super flot tæppe. Jeg har 550 blomster som jeg nu skal havd hæklet sammen. Desværre forstår jeg ikke opskriften. Der står:
    Sammenhækling: * 2 fm i en lm-bue på blomst nr 2 1lm og 1 fm rundt om en lm-bue på blomst nr 1. Hækl 1 lm, 2 fm rundt om den samme lm-bue på blomst nr 2* Gentag total 2 gange da blomsterne skal hækles sammen. Det har jeg prøvet og hvad gør jeg så? Der skal jo også hækles musetakker. Håber virkelig du kan hjælpe mig. Har prøvet så mange forskellige ting, men synes ikke det ser ud spm på billederne.
    Mange venlige hilsner fra en snart desperat hjemme hækler

    SvarSlet
  6. Hej Charlotte, jeg vil meget gerne hjælpe dig, for jeg kender det -- det er forfærdeligt at være gået i stå i en opskrift!
    Sagen er den, at jeg faktisk er gået i gang med endnu et primulatæppe ... Min søster bad mig om det, og jeg er så i gang med hendes nu.
    Derfor tænker jeg, at jeg kan lave en trin-for-trin-guide til dig. Jeg fotograferer de forskellige trin i processen, som du så kan se. Jeg tænker, at det bliver det næste blog-indlæg. Det håber jeg kan hjælpe dig. Jeg håber jeg får tid til at lave det en af de kommende aftener :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente 😊 Uha du ved ikke, hvor glad du har gjort mig 😊 Så bliver der måske et tæppe til at varme mine fødder med til vinter, eller hvis jeg er heldig, til en kølig sommeraften.

      Slet
  7. Hej Charlotte, se blogindlægget jeg har lavet i dag. Jeg håber, at det kan hjælpe dig!
    Bedste hilsner
    Bente

    SvarSlet
  8. Hej Bente. Super god og meget let forståelig forklaring af fremgangsmåden. Jeg er kommet godt igang takket være dig, og det er jeg rigtig glad for. 1000 tak for hjælpen.
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
  9. Hej Charlotte, jeg er glad for at du kunne bruge guiden! God fornøjelse med tæppet :-)!

    SvarSlet
  10. gode tips og specielt for os der bedst kan "se" hvordan det skal gøres, flot tæppe med den røde kant.

    SvarSlet